segunda-feira, 15 de outubro de 2012

280 - Biblioteca e currículo

Um dos grandes desafios com que a biblioteca escola se enfrenta nos dias que correm é a sua ligação ao currículo. De outra forma, a biblioteca será sempre encarada por todos, como sendo um acrescento, um para saber mais, algo fora das aprendizagens formais.

A BE da EB Galopim de Carvalho (Sintra) tem feito um trabalho notável  na ligação dos recursos da BE à aprendizagem e na elaboração de propostas de trabalho em conjunto.

neste contexto, a criação do "CRE à la Carte", constitui uma excelente boa prática. Cre à la carte é um conjunto de atividades e projetos realizados em parceria entre o CRE (Centro de recursos educativos da EB23 Prof. Galopim de Carvalho) e os docentes dos diferentes departamentos, graus e estabelecimentos de ensino.

Em boa hora, autonomizaram as suas propostas e criaram um site onde disponibilizam as suas propostas de trabalho.

CRE à la carte já tem site



O Programa CRE à la carte que assegura o serviço de bibliotecas nos JI e escolas de 1.º, 2.º e 3.º ciclo do Agrupamento Queluz-Belas tem agora um site próprio.
Cre à la carte é um conjunto de atividades e projetos realizados em parceria entre o CRE (Centro de recursos educativos da EB23 Prof. Galopim de Carvalho) e os docentes dos diferentes departamentos, graus e estabelecimentos de ensino.
 
A proposta do CRE funciona como um verdadeiro cardápio em que cada docente pode selecionar o menu a proporcionar aos seus alunos, ou a si mesmo (menu profs).
 
Cada menu é composto por:
  • entrada, normalmente preparada em parceria com o docente envolvido
  • prato principal servido à turma pela professora bibliotecária em parceria com o docente titular
  • sobremesa, que passa sempre pela avaliação do trabalho realizado
A conta é entregue na forma de certificado a anexar ao PCT (Projeto curricular de turma).
 
 Aqui fica o link para o novo site...
 

279 - A BE e a partilha de conteúdos: o vídeo


No passado dia 13 fui convidado para refletir em conjunto sobre as ferramentas web 2.0, o vídeo (e as bibliotecas) num curso de formação sobre vídeo que se está a realizar na Escola Secundária Emídio Navarro em Almada.
A minha reflexão andou pelos temas que apresento no Powerpoint que partilho.

Neste post, quero centrar-me no ponto que muito defendo: A Biblioteca é o local onde os alunos produzem. Que bom que seria que os alunos encontrassem na Biblioteca todo um conjunto de ferramentas de produção (câmara de vídeo digital, web cam, máquina fotográfica, pen, ipad, software especializado de tratamento e edição de imagem e vídeo - Tal como a Emídio tem) e os disponibilizassem aos alunos.

Poderiam realizar trabalhos como estes:

  http://learnmoreaboutdivision.wikispaces.com/

ou este


 
ou ainda este:
ou, quem sabe: E o que é engraçado é que estes filmes não são caros. Podem levar o seu tempo a ser editados, mas qa nível de equipamentos necessários, até são bem baratos de fazer!

sexta-feira, 12 de outubro de 2012

278 - Etapas para a realização de tratablhos de pesquisa


Seria muito bom que nas Bibliotecas fossem trabalhadas as ideias deste cartoon. Fazer um trabalho de pesquisa implica passar por muitas e várias etapas: O desânimo, a falta de ideias, a pesquisa, a escrita compulsiva, novas ideias que vão surgindo, um ambiente envolvente que permita a pesquisa, ...

Só assim há produção e não mera cópia!

quinta-feira, 11 de outubro de 2012

277- E se a Biblioteca fechasse?

E Se a biblioteca fechasse, que impacto é que isso teria na tua escola? Esta é uma questão que costumava colocar em ambientes formativos.



Este filme é, quanto a mim, muito feliz pois de uma forma muito breve e sintética mostra o papel da Biblioteca e bibliotecários.

Talvez fosse bom que cada responsável de cada Biblioteca fosse capaz de enunciar em breves palavras para que serve uma biblioteca. Será que são capazes?

quarta-feira, 10 de outubro de 2012

276 - Nativos digitais / Imigrantes digitais

É bem interessante este cartoon. Ele explica muito bem a forma como várias gerações se posicionam face ao computador:
- A ideia de explorar e experimentar sem medo, mesmo que isso até signifique não intencionalidade, o que assusta a muitos adultos que pensam que toda a descoberta tem que ser planeada e organizada.
- A do adulto que pouco percebe de tecnologias e que tenta, tenta, mas não tem mesmo ideia nenhuma de como conseguir fazer isto ou aquilo! 

terça-feira, 9 de outubro de 2012

275 - 10 tips for (reticent) bloggers…

De from): http://whatedsaid.wordpress.com/ 

10 tips for (reticent) bloggers…


 ---

10 tips for (reticent) bloggers…


A colleague who teaches writing, draws incredible poetry and prose out of her students. Yet she has what she calls ‘writer’s blog’ (block) which prevents her from starting a blog. Another has just had an incredible learning experience and spent four hours organizing her thoughts and experiences by writing blog posts… despite not having a blog, as she feels uncertain whether others will be interested in what she writes.
It seems they are not alone…
When I started blogging, I struggled to find my voice. My first few posts (some of which were subsequently deleted) sounded as if they had each been written by a different person. Then I realised I didn’t need to try so hard.
10 tips for reticent new struggling teacher student  bloggers…
  1. Write in your own voice, as if you are talking to people you know.
  2. Don’t over-think and over-plan, just write what’s in your head. You can write another post when you have developed your thinking further.
  3. Don’t agonise over whether it’s good enough. Write, check, post, done. You’ll improve with practice.
  4. Never force it. If an idea for a post isn’t working, scrap it.
  5. Avoid long slabs of text. Write in paragraphs. Use headings, images and bullet points to express your thinking clearly and ensure your message is evident.
  6. Don’t explain everything. Use hyper-links to existing explanations on your blog and elsewhere on the internet.
  7. Shorter posts are better than long ones. Always. Big idea? Break it into two posts. Small idea? Sometimes one paragraph is enough.
  8. You don’t need to have all the answers. Some of my most successful posts have been composed entirely of questions.
  9. Exclude all words that just don’t add anything. This was the very best piece of advice I read when I first started blogging. Carefully re-read posts that you have written and  try to remove all the extraneous words that add little or nothing.
  10. Exercise humility. (The tips above work for me, I’m just sharing…)

segunda-feira, 8 de outubro de 2012

274 - 20 ways to think about your class blog…

De (From):

10 20 ways to think about your class blog…

http://whatedsaid.wordpress.com/  

10 20 ways to think about your class blog…


One of the ways I like to encourage learning based on my school’s learning principles is to promote the use of class blogs. In the lower primary years, the blogs are often used to communicate with parents and to share the learning that takes place at school. As we move higher up in the school though, the class blog has the potential to be so much more than that.
I’ve written about class blogs several times in the past, but my thinking  has changed as I have watched the blogging experience unfold at my school. I have seen even the most motivated teachers become disappointed by the lack of student interest, poor response from parents and the absence of the anticipated authentic audience.
A great post this week by Andrea Hernandez, entitled Where is the Authentic Audience? got me (re) thinking. And another thought-provoking post by Kath Murdoch exploring what inquiry learning is NOT, as a way to understand what it IS, inspired me to consider class blogs in the same way.
I think that a class blog is not (just)…
  • A  place to post questions, worksheet style, with an expectation that all students will respond.
  • A space for teachers  to assess and comment publicly on students’ writing.
  • A sort of online vacuum, into which students’ writing is sucked, never to be seen by anyone.
  • A compulsory homework assignment.
  • Something managed entirely by the teacher, who makes all the decisions as to what will be posted and when.
  • An occasionally used alternative to writing on paper.
(With apologies if you use your blog successfully in some or all of these ways!)
Some questions to consider…
1. Do you teach students how to write meaningful comments that promote conversation?
2. Do you set aside time every day to check  for new comments and  discuss the comments that come in?
3. Do you encourage your students to respond to each other and whoever else comments?
4. Does your blogroll include other class blogs within your own school and are your students actively engaging with these?
5. Do you encourage your students to comment on class blogs at schools in your own and other parts of the world?
6. Have you and your students considered ways to involve their grandparents and retired people they know as a potential audience?
7. Do your students have ownership of the layout and theme of your class blog?
8. Do you frequently discuss the potential  audience and purpose of blog posts?
9. Do you model good writing for your students by blogging yourself? ( A collective in-school blog doesn’t require a great time commitment).
10. Do you regularly read and comment on other teachers’ blogs and discuss your learning with your students?
11. Do you encourage students to take photographs of great learning experiences and share their reflections with the world?
12. Do you have a visitors map or a flag counter and check them every day with your class to see who has visited and where they are in the world?
13. Have you considered a class Twitter account to share learning and tweet your posts to other classes?
14. Have you thought about blogging as authentic writing, rather than another separate thing you have to fit in?
15. Do your students choose where to post their writing and thinking, with the blog as just one option?
16. Have you exposed your students to great blogs (not just class ones) so that they can discover what makes a blog appealing and interesting?
17. Have you helped your students see how blogging is different from other writing? Can they drill down to the essence of something, add images and use  hyperlinks?
18. Do your students see the blog as an additional place to share and provoke thinking, and to make thinking visible?
19. Is your blog a place to continue the learning conversation from school to home and back?
20. Are you working on building a learning community which includes yourself, students, parents and other learners in your school and the world?