O que é uma Biblioteca? para que serve? o que se faz lá?
Partilho um pequeno filme muito elucidativo e clarificador sobre o que se entende ser, na sociedade actual uma Biblioteca.
Está lá tudo: Leitura, literacias, tecnologias, servir os públicos, ... É só ver
Precisamos de inventar as Bibliotecas deste século. Estas deverão ser algo muito pouco estático, continuamente reinventadas, tecnologicamente avançadas e, sobretudo, ao serviço do utilizador.
quarta-feira, 16 de novembro de 2011
quarta-feira, 9 de novembro de 2011
222- Transições para futuros desejáveis das bibliotecas escolares [em linha]. Lisboa: Rede Bibliotecas Escolares, 2011
Foi publicado o primeiro documento da coleção "Biblioteca RBE":
TODD, Ross - Transições para futuros desejáveis das bibliotecas escolares [em linha]. Lisboa: Rede Bibliotecas Escolares, 2011
Disponível em linha - www.rbe.min-edu.pt/np4/396.html
TODD, Ross - Transições para futuros desejáveis das bibliotecas escolares [em linha]. Lisboa: Rede Bibliotecas Escolares, 2011

Resumo: "A fusão da aprendizagem, bibliotecas e literacias está a criar desafios dinâmicos, se não de confronto, para professores bibliotecários, professores e administradores, especialmente quando comparado com o cenário de aprendizagem e de ambientes de informação que são complexos e fluidos, conectivos e interativos, e outros sem constrangimentos temporais e espaciais.
Esta é, simultaneamente, uma oportunidade para avaliar e traçar os impactos e resultados, bem como um convite para analisar novas formas de olhar e pensar, ser e fazer.
Este artigo defende que a prática baseada na ação e nas evidências e centrada na aprendizagem, em vez de posição e política de promoção do valor da biblioteca escolar, são formas de pensar fundamentais para a profissão se se pretende atingir o futuro desejado, particularmente no contexto de desenvolvimento de coleções e serviços digitais.
Vai clarificar um quadro de aprendizagem partilhada como alicerce fundamental para a articulação de papéis, seleção de recursos, natureza do programa de ensino e para avaliar o poder da biblioteca na consecução dos objetivos de aprendizagem da escola" - pág 5
Disponível em linha - www.rbe.min-edu.pt/np4/396.html
221 - quando for grande quero ser... Biblitecário
Esta história foi recolhida no facebook no mural da professora bibliotecária de Marvão
"No refeitório, à hora de almoço, um dos meus pequenos companheiros de mesa (3º ano) afirma de repente:
E eu acho bonito. Assim do nada, a meio de uma conversa que nada tinha a ver."
---
Confesso que também acho bonito e que é excelente quando alguém exerce uma profissão de tal modo que outro se gostaria de se identificar com ele/ela.
Só desejaria que este exemplo frutificasse e que, daqui a 20 anos, continuassem a haver professores-bibliotecários, ainda melhores que estes porque aprenderam com os mestres!
"No refeitório, à hora de almoço, um dos meus pequenos companheiros de mesa (3º ano) afirma de repente:
"A minha profissão vai ser bibliotecário."
---
Confesso que também acho bonito e que é excelente quando alguém exerce uma profissão de tal modo que outro se gostaria de se identificar com ele/ela.
Só desejaria que este exemplo frutificasse e que, daqui a 20 anos, continuassem a haver professores-bibliotecários, ainda melhores que estes porque aprenderam com os mestres!
quinta-feira, 3 de novembro de 2011
220 - Literacia informática
Vale a pena ver este excelente vídeo cujo link segue abaixo de um programa da RTP2 "Nativos digitais" que aborda a tão famosa questão do acesso à Internet e da necessidade de ensinar os jovens (e adultos) a pesquisar. Definitivamente não basta o acesso
Muito interessante a definição do conceito de literacia
RTP - NATIVOS DIGITAIS
Muito interessante a definição do conceito de literacia
RTP - NATIVOS DIGITAIS
quarta-feira, 2 de novembro de 2011
219 - Qual o teu conceito de educação? é o adequado para a sociedade em que vives?
Post retirado daqui
Quantas vezes nos questionámos sobre o sentido daquilo que ensinamos?
---
How often do you assume that students get ‘what you mean‘ without checking to see if it correlates with ‘what they mean‘?
How do you know if ‘what you mean‘ is the same as ‘what they mean‘ when you converse with your colleagues or work in a team?
Do you ever find yourself in a setting where you wonder if what ‘what you mean‘ is different from ’what they mean‘? I’m certain there are times and contexts where I imagine we mean the same thing… but we don’t.
What do you mean when you talk about students?
Do you mean the kids in your class who have to do what you say? Learners who sometimes misbehave and get off task and need to be disciplined? Human beings with feelings, talents, limitations, interests, stories and rights?
What do you mean when you talk about team meetings?
Do you mean disseminating information and instructions to the team? Rehashing things the same way you did them last time? Ticking off items on your agenda? Listening to everyone’s opinions and sharing ideas in the spirit of true collaboration? Providing opportunities for everyone to lead and instigate change?
What do you mean when you talk about your learning space?
Do you mean the classroom where your students work? The whole building, inside and out where space can be shared with other learners? Your class blog, Google, Skype, the internet? The whole world?
What do you mean when you talk about literacy?
Do you mean the ability to read and write? Interpreting and creating still and moving images? The ability to locate, organise and evaluate information using digital technology? The ability to express ideas and opinions, to make decisions and solve problems?
What do you mean when you talk about professional development?
Do you mean compulsory, imposed whole staff sessions presented by ‘experts’, usually from outside the school? Active, engaging workshops with opportunities to share, create and debate? Continuous learning from and with a global community of educators, via social media?
What do you mean when you talk about teaching?
Do you mean transferring information to students? Delivering content and covering curriculum? Listening carefully to kids’ conversations and asking provocative or guiding questions? Providing engaging opportunities for learners to construct meaning in different ways? Asking learners how they would like to learn?
What do you mean when you talk about learning?
Do you mean students absorbing information and passing a test on it? Kids answering questions you have set for them? Students asking their own questions and seeking answers? Learners taking ownership of their learning, pursuing their own inquiries, following their passions, experimenting with what’s possible, creating valuable content, collaborating globally, making a difference in the world?
Has your meaning changed?
Is it continually changing…?
Quantas vezes nos questionámos sobre o sentido daquilo que ensinamos?
---
How often do you assume that students get ‘what you mean‘ without checking to see if it correlates with ‘what they mean‘?
How do you know if ‘what you mean‘ is the same as ‘what they mean‘ when you converse with your colleagues or work in a team?
Do you ever find yourself in a setting where you wonder if what ‘what you mean‘ is different from ’what they mean‘? I’m certain there are times and contexts where I imagine we mean the same thing… but we don’t.
What do you mean when you talk about students?
Do you mean the kids in your class who have to do what you say? Learners who sometimes misbehave and get off task and need to be disciplined? Human beings with feelings, talents, limitations, interests, stories and rights?
What do you mean when you talk about team meetings?
Do you mean disseminating information and instructions to the team? Rehashing things the same way you did them last time? Ticking off items on your agenda? Listening to everyone’s opinions and sharing ideas in the spirit of true collaboration? Providing opportunities for everyone to lead and instigate change?
What do you mean when you talk about your learning space?
Do you mean the classroom where your students work? The whole building, inside and out where space can be shared with other learners? Your class blog, Google, Skype, the internet? The whole world?
What do you mean when you talk about literacy?
Do you mean the ability to read and write? Interpreting and creating still and moving images? The ability to locate, organise and evaluate information using digital technology? The ability to express ideas and opinions, to make decisions and solve problems?
What do you mean when you talk about professional development?
Do you mean compulsory, imposed whole staff sessions presented by ‘experts’, usually from outside the school? Active, engaging workshops with opportunities to share, create and debate? Continuous learning from and with a global community of educators, via social media?
What do you mean when you talk about teaching?
Do you mean transferring information to students? Delivering content and covering curriculum? Listening carefully to kids’ conversations and asking provocative or guiding questions? Providing engaging opportunities for learners to construct meaning in different ways? Asking learners how they would like to learn?
What do you mean when you talk about learning?
Do you mean students absorbing information and passing a test on it? Kids answering questions you have set for them? Students asking their own questions and seeking answers? Learners taking ownership of their learning, pursuing their own inquiries, following their passions, experimenting with what’s possible, creating valuable content, collaborating globally, making a difference in the world?
Has your meaning changed?
Is it continually changing…?
terça-feira, 1 de novembro de 2011
218 - Uma estratégia de Marketing da biblioteca e o Facebook
Recentemente acedi ao blogue Sthephen's Lighthouse e descobri o post abaixo. Não podia estar mais de acordo. Não basta uma BE tem um perfil no Facebook! é necessária uma estratégia e uma estratégia de comunicação. Vale a pena seguir o link abaixo e ler com mais detalhe as 5 maneiras de falhar uma estratégia de Marketing.
5 Ways to Fail at Facebook Marketing
1. Don’t understand your audience
2. Don’t use your imagination
3. Don’t keep up with your marketing efforts
4. Don’t build relationships with fans
5. Don’t hire social media experts
Detail are available if you follow the link to All Facebook.
My primary rule for marketing? * Don’t be boring! *
5 Ways to Fail at Facebook Marketing
There are some core lessons for libraries here – and indeed some general marketing wisdom.5 Ways to Fail at Facebook Marketing
1. Don’t understand your audience
2. Don’t use your imagination
3. Don’t keep up with your marketing efforts
4. Don’t build relationships with fans
5. Don’t hire social media experts
Detail are available if you follow the link to All Facebook.
My primary rule for marketing? * Don’t be boring! *
quinta-feira, 27 de outubro de 2011
Subscrever:
Comentários (Atom)