Precisamos de inventar as Bibliotecas deste século. Estas deverão ser algo muito pouco estático, continuamente reinventadas, tecnologicamente avançadas e, sobretudo, ao serviço do utilizador.
terça-feira, 21 de abril de 2015
484 - Computadores, bibliotecas e Mariano Gago
1998! E para terem computador tinham de ter biblioteca/mediateca na escola... acreditem ou não, fez imensa diferença! E positiva! José Mariano Gago, um nome que todos os professores bibliotecários conhecem. E se não conhecem devem procurar conhecer.
A Escola Informada
O Programa Internet na Escola, o qual se inseriu no quadro das iniciativas para a Sociedade da Informação, nomeadamente no conjunto de medidas contidas no Livro Verde para a Sociedade da Informação em Portugal, no capítulo A Escola Informada, concretizou-se, numa primeira fase, pela instalação na biblioteca/mediateca de todas as escolas do ensino não superior, público e privado, do 5º ao 12º, de um computador com capacidades multimedia e sua ligação Internet. Foram ainda abrangidas algumas escolas do 1º ciclo, bibliotecas e associações, num total de mais de 1600 escolas ligadas no início do ano lectivo de 97/98. Numa segunda fase o programa estender-se-á igualmente às escolas do primeiro ciclo.
O acesso à Internet por parte das instituições de ensino superior e outras escolas é assegurado pela FCCN - Fundação para a Computação Científica Nacional que implementou pontos de acesso à rede, distribuídos
por todo o país e sediados em instituições de ensino superior ou laboratórios de investigação do Estado.
Esta extensão da já existente Rede da Comunidade Científica Nacional constitui a Rede Ciência Tecnologia e Sociedade - RCTS.
http://www.marianogago.org/img/contrib/Livro_BrancoPOLITICA_OCT1998.pdf
(Texto de Maria José Vitorino)
quinta-feira, 9 de abril de 2015
quinta-feira, 2 de abril de 2015
482 - Bibliotecas na era digital
Agradeço a Helen Boelens e aos colegas australianos a partilha do vídeo
We love libraries and librarians. We want them to succeed and we made this video to help the public understand how libraries have changed in the Internet Age.

This video licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). Anyone (especially libraries!) can download use it for non-commercial purposes. Please attribute "Common Craft" when you do.
quinta-feira, 19 de março de 2015
481 - Semana da Leitura
Há dias intensos mas muito felizes. Hoje passei por três bibliotecas escolares do concelho do Seixal que comemoravam a semana da leitura. Que dia fabuloso!
Na primeira, houve uma pequena sessão de divulgação da língua mirandesa para os alunos do 5ºano. Ficaram a saber a origem da língua, o facto que esta é língua oficial do país a aprenderam alguns contos e canções.
Depois, fui júri de um concurso de leitura onde a dificuldade foi escolher o vencedor de um grupo de 11 alunos do 5º ano que já lia tão bem e tão expressivamente.
Por último, numa escoa secundária convidou-se o escritor, Luís Ferreira, que falou como os presentes sobre o seu livro: "entre o Silêncio das Pedras" que aborda a experiência da peregrinação a Compostela.
Parabéns às bibliotecas escolares deste país!
Na primeira, houve uma pequena sessão de divulgação da língua mirandesa para os alunos do 5ºano. Ficaram a saber a origem da língua, o facto que esta é língua oficial do país a aprenderam alguns contos e canções.
Depois, fui júri de um concurso de leitura onde a dificuldade foi escolher o vencedor de um grupo de 11 alunos do 5º ano que já lia tão bem e tão expressivamente.
Por último, numa escoa secundária convidou-se o escritor, Luís Ferreira, que falou como os presentes sobre o seu livro: "entre o Silêncio das Pedras" que aborda a experiência da peregrinação a Compostela.
Parabéns às bibliotecas escolares deste país!
sábado, 14 de março de 2015
480 - Modelo de Avaliação das Bibliotecas Escolares
Partilho uma apresentação muito elucidativa contendo orientações sobre o modelo de avaliação das bibliotecas escolares
sexta-feira, 6 de março de 2015
479 - Bibliotecários em revistas de Banda Desenhada
Têm-nos em alta-estima mas há esteriótipos que vão custar a desaparecer...
fonte: http://ccgclibraries.com/librarians-portrayed-in-comics/
---

Americus by MK Reed and Jonathan Hill – This book focuses on an event that some libraries know all too well – a book challenge. The main character is a teen named Neal Barton who really just wants to read the latest entry in his favorite fantasy series. But, unfortunately for him, a religious group objects to the book’s “heretical” content and requests that it be removed from the library. Together with a youth services librarian, Neal fights to keep his favorite series on the shelf and for the right of readers to have access to books of all sorts.

Library Wars by Kiiro Yumi – Set in a dystopian future of Japan where the government is allowed to censor anything it finds to be objectionable, the Library Wars manga series follows Iku, a young girl determined to serve in the combat forces of the Library Defense Force. Members of this group save materials from censorship and destruction and take them to libraries that can legally save and protect them.
ler mais em: http://ccgclibraries.com/librarians-portrayed-in-comics/
fonte: http://ccgclibraries.com/librarians-portrayed-in-comics/
---
Librarians Portrayed in Comics
Graphic novel and comic book fans are book lovers, so it is no surprise that libraries and librarians are portrayed fairly frequently in all sorts of graphic works. Here are some comics that feature libraries and librarians and are perfect for some light reading or for a fun library display.Americus by MK Reed and Jonathan Hill – This book focuses on an event that some libraries know all too well – a book challenge. The main character is a teen named Neal Barton who really just wants to read the latest entry in his favorite fantasy series. But, unfortunately for him, a religious group objects to the book’s “heretical” content and requests that it be removed from the library. Together with a youth services librarian, Neal fights to keep his favorite series on the shelf and for the right of readers to have access to books of all sorts.
Library Wars by Kiiro Yumi – Set in a dystopian future of Japan where the government is allowed to censor anything it finds to be objectionable, the Library Wars manga series follows Iku, a young girl determined to serve in the combat forces of the Library Defense Force. Members of this group save materials from censorship and destruction and take them to libraries that can legally save and protect them.
ler mais em: http://ccgclibraries.com/librarians-portrayed-in-comics/
terça-feira, 3 de março de 2015
478 - Como é vista um biblioteca escolar portuguesa por uma inglesa
Há cerca de dois anos tive o grato prazer de ser o organizador local do curso Europeu Slamit, sobre Bibliotecas Escolares e que se realizou no Porto. Uma das atividades desse curso que também organizai foi uma manhã de visitas a Bibliotecas Escolares da grande cidade (uma de cada Ciclo). Por sorte participei na visita da qual se vai centrar este post.
Um destes dias, ao navegar na Internet, descobri acidentalmente o relatório da visita à Biblioteca Escolar da EB1 feita por uma das participantes do Curso Europeu, Becky Scot, de Inglaterra. O seu relato é muitíssimo interessante, ora leia...
Part One
Last week I participated in the School Libraries as Learning Centres course in Porto, Portugal. This wonderful opportunity was funded by the British Council as part of its in-service training programme - Comenius.
The week was rich in both academic and cultural education. I was one of two British participants on the course and we both learnt much from our European partners. Other participants in attendance were from Denmark, Croatia, Iceland, Finland, Sweden, Norway, Poland, Romania and of course Portugal.
It was interesting to discover that in Portugal school libraries are statutory. Which does not mean to say that every school has a library, but every school has access to one. For example, a small primary school may share the library of a large secondary school. In Denmark school librarians must be qualified as both librarians and teachers. I know many school librarians in the UK would love to be qualified teachers too.
One of the most valuable experiences of the week was a visit to a local Portuguese Primary school. We toured the school and my first impression was of how much space they had in the corridors. This is so different from my experience at school. It was so light, airy and spacious.
I was also rather taken with their Dining Hall. I like the splash of colour in the chairs.
We saw pupils in their lessons. The school was very quiet as pupils were focused and working hard. It had lovely atmosphere and pupils were keen to find out where we had travelled from to be there.
ler mais aqui
Um destes dias, ao navegar na Internet, descobri acidentalmente o relatório da visita à Biblioteca Escolar da EB1 feita por uma das participantes do Curso Europeu, Becky Scot, de Inglaterra. O seu relato é muitíssimo interessante, ora leia...
SLAMIT 6: School Libraries as Learning Centres
Last week I participated in the School Libraries as Learning Centres course in Porto, Portugal. This wonderful opportunity was funded by the British Council as part of its in-service training programme - Comenius.
The week was rich in both academic and cultural education. I was one of two British participants on the course and we both learnt much from our European partners. Other participants in attendance were from Denmark, Croatia, Iceland, Finland, Sweden, Norway, Poland, Romania and of course Portugal.
It was interesting to discover that in Portugal school libraries are statutory. Which does not mean to say that every school has a library, but every school has access to one. For example, a small primary school may share the library of a large secondary school. In Denmark school librarians must be qualified as both librarians and teachers. I know many school librarians in the UK would love to be qualified teachers too.
One of the most valuable experiences of the week was a visit to a local Portuguese Primary school. We toured the school and my first impression was of how much space they had in the corridors. This is so different from my experience at school. It was so light, airy and spacious.
I was also rather taken with their Dining Hall. I like the splash of colour in the chairs.
We saw pupils in their lessons. The school was very quiet as pupils were focused and working hard. It had lovely atmosphere and pupils were keen to find out where we had travelled from to be there.
ler mais aqui
Subscrever:
Comentários (Atom)